Een proefabonnement is handig als je wilt of bijvoorbeeld een bepaalde krant of tijdschrift wel iets voor je is. Heel veel mensen sluiten een proefabonnement af omdat ze willen weten waar ze voor tekenen of wat ze kopen en waarschijnlijk nog niet zeker zijn van hun keuze. Ze zijn relatief goedkoop en je zit nergens aan vast. Deze abonnementen zijn er om mensen een idee te geven van bepaalde dingen.
Neem als voorbeeld De Telegraaf. Als je een proefabonnement afsluit krijg je allerlei informatie, voordelen, speciale aanbiedingen. Ze willen je laten zien hoe goed en leuk De Telegraaf is, in de hoop dat je een langdurig abonnement af ga sluiten. Hetzelfde geldt voor veel andere vergelijkbare kranten en tijdschriften.
De voordelen van een proef abonnement
Het voordeel van een proefabonnement is het feit dat je kortingen krijgt of een welkomstcadeau ontvangt. De kortingen die je krijgt kan nogal wat geld schelen. Nog een fijn voordeel is dat je een goed beeld krijgt van het blad. Het is namelijk mogelijk (als achter af blijkt dat het blad niks voor je is) om nog een ander proef abonnement af te sluiten op een ander blad. Met dit soort abonnement zit je niet voor een lange tijd ergens aan verbonden. Bijna iedere krant of tijdschrift heeft een proef abonnement. De grootste reden dat mensen proef abonnementen afsluiten is dat ze willen weten waar ze voor betalen.
Waarom doen uitgevers aan proef abonnementen?
Elke uitgever, elke krant en elk tijdschrift heeft zo zijn concurrenten. Proefabonnementen zijn er om de consumenten te laten zien hoe geweldig hun blad is. In een proefabonnement is dat een slimme manier, mensen zijn daarin geïnteresseerd omdat ze nergens aan vast zitten en de kosten laag zijn. Het is dan ook aan te raden om eerst een proef abonnement te nemen, alvorens je ergens echt definitief abonnee wordt.